Boeing aldatma suçlamalarını kabul etti, 737 MAX kazaları için ceza ödemeyi kabul etti
Boeing (BA), ABD Adalet Bakanlığı (DOJ) tarafından 737 MAX uçaklarının karıştığı iki ölümcül kazayla ilgili olarak yürütülen soruşturmayı çözmek üzere, Pazar günü yayınlanan yasal bir belgede belirtildiği üzere, tek bir suç dolandırıcılığı komplosu suçlamasını kabul etmeyi ve 243,6 milyon dolar ceza ödemeyi kabul etti.
Bir yargıcın onayına tabi olan bu anlaşma, Boeing’in Endonezya ve Etiyopya’da 2018 ve 2019 yıllarında beş aylık bir süre içinde meydana gelen ve 346 kişinin hayatını kaybetmesine yol açan kazalarla ilgili olarak suçlu olduğunu resmen kabul edecektir.
Anlaşma, Boeing’in mahkemeye çıkarılmasını ve daha fazla para cezasına çarptırılmasını talep eden kurban yakınları tarafından derhal eleştirildi. Adalet Bakanlığı’nın Boeing’e karşı suç duyurusunda bulunma kararı, şirketin Ocak ayındaki bir uçuş sırasında meydana gelen başka bir olayda da görüldüğü üzere, güvenlik ve kalite ile ilgili süregelen sorunları da içeren devam eden zorluklarına katkıda bulunuyor.
Suçun kabul edilmesi, Boeing’in ABD Savunma Bakanlığı ve NASA gibi devlet kurumlarından önemli sözleşmeler alma şansını etkileyebilir, ancak Boeing muafiyet talep edebilir. Adalet Bakanlığı Mayıs ayında Boeing’in kazalarla ilgili 2021 anlaşmasına uymadığını ve potansiyel cezai suçlamalara maruz kaldığını tespit etti.
Ancak anlaşma, Boeing’in ölümcül kazalar öncesindeki eylemlerine daha fazla dikkat çekebilecek ayrıntılı ve muhtemelen zorlu bir mahkeme duruşmasından kaçınmasına olanak tanıyor. Bu anlaşma aynı zamanda Boeing’in yeni bir İcra Kurulu Başkanına geçişi ve Spirit AeroSystems’i satın almak için onay arayışını içeren stratejik planlarını da destekleyebilir.
Boeing’den bir temsilci şirketin “Adalet Bakanlığı ile çözüm şartlarını prensipte kabul ettiğini” doğruladı.
Anlaşmanın bir parçası olarak Boeing, güvenlik ve uyum önlemlerini iyileştirmek için önümüzdeki üç yıl içinde en az 455 milyon dolar yatırım yapmayı taahhüt etti. Buna ek olarak, Boeing yönetim kurulu MAX uçak kazalarında ölenlerin aile üyeleriyle toplantılar düzenleyecek.
Dışarıdan bir gözlemci Boeing’in anlaşmaya bağlılığını denetleyecek, ilerleme hakkında kamuya açık olacak yıllık raporlar sunacak ve Boeing bu üç yıllık dönem boyunca gözetim altında olacak.
Bazı kurban yakınlarının avukatları, davaya bakan Yargıç Reed O’Connor’dan anlaşmayı reddetmesini talep etmeyi planlıyor. O’Connor’ın Şubat 2023’te yaptığı açıklamaya işaret ediyorlar: “Boeing’in hukuka aykırı eylemi Amerika Birleşik Devletleri tarihindeki en ölümcül kurumsal suiistimal olarak görülebilir.”
Kreindler & Kreindler LLP’de bazı kurbanların ailelerini temsil eden bir avukat olan Erin Applebaum, anlaşmayı yetersiz bir ceza olarak nitelendirdi.
Geçtiğimiz ay, ölenlerin aileleri Adalet Bakanlığı’na 25 milyar dolara kadar varan cezalar talep etme çağrısında bulunmuştu.
Adalet Bakanlığı ve Boeing, Adalet Bakanlığı’nın yasal belgesinde de belirtildiği üzere, 19 Temmuz’a kadar Teksas’taki bir federal mahkemeye sunulmasını bekledikleri resmi savunma anlaşmasını tamamlama sürecindeler.
Bu makale AI’nin yardımıyla hazırlanmış ve çevrilmiş ve bir editör tarafından incelenmiştir. Daha fazla bilgi için Hüküm ve Koşullarımıza bakınız.